Konkurencja na rynku produktów spożywczych jest naprawdę duża i to właściwie w każdej kategorii. Właśnie dlatego tak ważne jest ciągłe obserwowanie preferencji konsumentów oraz poznawanie ich potrzeb, by móc przygotowywać najbardziej konkurencyjną ofertę. W tym celu firmy powinny przynajmniej okresowo przeprowadzać badania marketingowe produktów spożywczych. Jakie są ich korzyści?
Twarzą w twarz z docelowym klientem
Firmy działające w branży spożywczej nie mogą być monolitami niezwracającymi uwagi na rynkowe przeobrażenia. Muszą być w ciągłym kontakcie ze swoimi bezpośrednimi klientami, co pozwoli im na kreowanie oferty dopasowanej do zmieniających się preferencji konsumenckich.
Jak jednak dotrzeć do tych osób i uzyskać od nich wartościową wiedzę? Służą do tego m.in. badania marketingowe produktów spożywczych, które mogą przeprowadzać firmy działające właściwie w każdej kategorii artykułów. Takie badania są kierowane bezpośrednio do grupy docelowej przedsiębiorstwa, dzięki czemu firma może mieć pewność, że uzyskała miarodajne wyniki.
Korzyści z przeprowadzania badań marketingowych produktów spożywczych
Mając dostęp do sprofilowanej grupy konsumentów trzeba dokładnie zastanowić się nad celem takiego badania. Można dzięki niemu sprawdzić m.in.:
- jakie są opinie na temat marki oraz jak plasuje się ona na tle rynkowych konkurentów,
- jakie są potrzeby konsumentów zakupujących produkty z danej kategorii,
- jakie są preferencje zakupowe klientów,
- w jaki sposób przygotować kampanię reklamową, aby komunikowała ona zalety produktów przedsiębiorstwa,
- jak przygotować identyfikację wizualną marki, aby wyróżniała się ona na tle konkurentów oraz zachęcała do dokonania zakupów.
Odpowiedzi na tak kluczowe pytania pozwolą zrewidować plany co do krótkoterminowej oraz długoterminowej strategii marketingowej, co będzie miało kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa.
W jaki sposób przeprowadza się badania marketingowe produktów spożywczych?
Metod przeprowadzania badań marketingowych produktów spożywczych jest wiele i wybór zależy m.in. od złożoności odpowiedzi, które chce się uzyskać oraz od liczebności grupy, którą chce się przebadać. Dodatkowo techniki można ze sobą łączyć, uzyskując jeszcze bardziej kompleksowe odpowiedzi na zadane pytania.
Jeśli celem jest dotarcie do dużej, reprezentatywnej grupy konsumentów, najlepszą metodą jest technika CAWI. Ankiety są w tym przypadku przesyłane przez Internet do odpowiednich osób, które mają określony, ograniczony czas na wypełnienie. Oznacza to, że wyniki spływają naprawdę szybko, dzięki czemu firmy mogą korzystać z nich na bieżąco, do sprawdzania choćby konceptów reklamowych planowanych do wprowadzenia.
W dobraniu właściwej techniki pomogą Państwu eksperci Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®, którzy dodatkowo wesprą w opracowaniu hipotez badawczych oraz w późniejszej analizie wyników badania marketingowego produktów spożywczych.