Badania ankietowe to narzędzie często wykorzystywane w przedsiębiorstwach, pozwalają one bowiem poznać opinie rynku na wiele różnych kwestii. O co dokładnie można pytać respondentów i jakie korzyści dzięki temu osiągać?
Badanie postrzegania marki
„Potrzeba 20 lat, żeby zbudować reputację i tylko 5 minut, by ją zrujnować”. To słowa Warrena Buffeta odnoszące się do tego, jak cenny jest wizerunek przedsiębiorstwa. Czym jest on w swej istocie? To sposób, w jaki marka postrzegana jest nie tylko przez jej klientów, ale również przez otoczenie.
Jest on dla firmy wartością, dlatego musi być kreowany w sposób świadomy i na bieżąco kontrolowany. Mogą posłużyć do tego właśnie badania ankietowe przeprowadzane wśród grupy potencjalnych odbiorców. Z takiego narzędzia warto korzystać zwłaszcza, gdy wizerunek z różnych powodów uległ pogorszeniu oraz planowany jest rebranding.
Badanie elastyczności cenowej
Ustalenie adekwatnej ceny produktu lub usługi, która pozwoli osiągać jak największe zyski, a jednocześnie nie odstraszy klientów, to ważne zadanie każdego działu sprzedażowego. Kwestia ta jest bolączką dla wielu firm, często nawet tych produkujących dobra luksusowe, które również muszą w odpowiedni sposób ustalić pułap cenowy.
Do badania elastyczności cenowej w grupie docelowej także mogą posłużyć badania ankietowe. Można przeprowadzić je poprzez panel Badanie Opinii, który umożliwia skierowanie badań ankietowych do precyzyjnie wybranej próby spośród ponad 150 tys. respondentów.
Poznanie zwyczajów zakupowych klientów
Dla każdego przedsiębiorstwa informacje na temat jej klientów są absolutnie bezcennym źródłem wiedzy. Jak kupują, gdzie, jak często, a także co kieruje nimi przy wyborze to dane, dzięki którym można lepiej budować komunikaty marketingowe, a tym samym sprzedawać więcej.
Takie kwestie bardzo często poruszane są w badaniach marketingowych zlecanych przez przedsiębiorstwa, a o ile ich wyniki zostaną dobrze wykorzystane, pozwalają poprawić sytuację biznesową firmy.
Sprawdzanie koncepcji produktów
Wprowadzanie na rynek nowego produktu to ogromne wyzwanie. Jak zostanie on odebrany? Jak zaprojektować opakowanie, które przyciągnie wzrok klienta stojącego przed półką sklepową? Czy produkt zagwarantuje zakładany wolumen sprzedaży? Kwestie te są kluczowe, dlatego przed wprowadzeniem produktów większość podlega dokładnym badaniom ankietowym przeprowadzanym wśród docelowych klientów.
Jeśli firmie zależy na tym, aby takie badanie ankietowe przeprowadzić szybko i niewielkim kosztem, także powinna skorzystać z oferty panelu Badanie Opinii. Poza dużą liczbą respondentów, zostali oni podzieleni według takich kryteriów jak wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie i zainteresowania, dzięki czemu test może zostać skierowany dokładnie do potencjalnych klientów firmy.
Sprawdzenie, jak odbierana jest reklama
Badania ankietowe umożliwiają ponadto sprawdzenie, jak odbierane są komunikaty reklamowe. Umożliwia to skontrolowanie, czy założenia zostały spełnione i czy spoty rzeczywiście są odbierane tak, jak zakładali to twórcy.
W przypadku badań ankietowych online można umieszczać w nich nie tylko pytania, ale również materiały multimedialne. Na podstawie reakcji dokonuje się natomiast ewentualnych korekt, zanim rozpocznie się kampania.
Jak widać badania ankietowe to doskonałe narzędzie do testowania, dzięki któremu można szybko i niewielkim kosztem dowiedzieć się, jaki odbierana jest firma, ile za jej produkty mogą zapłacić klienci oraz jak reagują oni na nową reklamę.